سویس،یکی از قطب های شاخص توریسم روستایی
ساعت ۸:٤٥ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ بهمن ،۱۳۸۸   کلمات کلیدی:

ه گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)، این درحالی است که سویس درسال های اخیر موفق شده با توجه به این که از نظر محیط زیست و منابع طبیعی سالم ترین مقصد گردشگری جهان از جمله در گزارش سالانه همایش اقتصاد جهانی سال 2007 در ردیف نخست طرح های توسعه توریسم جهان قرارگیرد. 
اما این تلاش ها و سرمایه گذاری های گسترده،به گونه ای کاملا هدفمند و با هدف پیش گیری از کاهش روزافزون مزارع کشاورزی از دهه 90 میلادی در سویس آغازشد که نتایج بسیار سودمندی را برای اقتصاد این کشور به بارآورده است. به نحوی که بازارمحصولات کشاورزی سویس به عنوان یکی از جاذبه های توریستی این کشور در تعطیلات کریسمس جایگاه مهمی در تبلیغات و بازاریابی توریسم این کشور یافته است.
دراین بازارها که انواع محصولات خوشبو با عطر گل های محلی به نمایش درمی آید،انواع غذاهای محلی با تزیینات ویژه انواع بیسکویت و عطرها و طعم انواع ادویه ها ازجمله دارچین، بادیان رومی، پنیرهای مخصوص و متنوع کوهستان های آلپ، انواع مارمالاد، مرباهای خانگی همچنین انواع مغزهای خوراکی نظیر بلوط، عسل های مخصوص ناحیه آلپ و صمغ اقاقیا و ... به توریست های این فصل عرضه می شود.


مقامات توریسم سویس علاوه بر تامین امکانات ویژه برای عرضه محصولات روستایی این کشور که با اجرای انواع برنامه های شاد موسیقی محلی ویژه روزها وشب های کریسمس، انواع تزیینات در و پنجره ها و چراغانی میدان ها و مراکز تاریخی در تمام شهرهای کوچک و روستاهای سویس امکان دسترسی به کارشناسان ومتخصصان محلی را نیز برای علاقمندان تامین کرده اند.

 اما این برنامه بدرستی از چه زمانی و چرا آغاز شد؟در پی کاهش تعداد مزرعه های سویس ازسال 1985 که کارشناسان اعلام کردند درحدود 2000 مزرعه متوسط و کوچک فعالیت های خود را در هر سال متوقف می کنند،   سیاست توسعه مزارع روستایی در سویس مورد توجه مقامات این کشور قرار گرفت.

 هدف از اجرای این برنامه افزایش مساحت مزرعه ها و افزایش املاک کوچک روستایی بودکه هرچند هنوز موجود بودند اما برای ادامه حیات خود به کمک و ایجاد تنوع در محصولات و فعالیت هایشان نیاز داشتند که یکی از این فعالیت ها به کارگیری توریسم روستایی و فعالیت های جاری دراین زمینه بود.

 توریسم کشاورزی نیز در سوییس سنتی طولانی است که حداقل 25 سال پیش تا کنون به منظور حمایت از کشاورزی و نیز جلوگیری از مهاجرت روستاییان در این کشور به مورد اجرا گذاشته شده است.

 توجه به مطالعات پژوهشی در زمینه توریسم کشاورزی در سویس از سال 2003 توسط برخی موسسات تحقیقاتی این کشور در بخش فرانسه زبان سویس آغاز شد . این تحقیقات در بیش از 11.212 مزرعه که حداقل 2.3 درصد از فعالیت هایشان را به توریسم کشاورزی اختصاص داده بودند، انجام گرفت که ازدیگر فعالیت های دولت سویس برای حمایت از مناطق روستایی درکشور محسوب می شود.

 توریسم روستایی در سویس تنها بخشی از صنعت گردشگری این کشوراست که بخش مهمان پذیری آن خدمات درجه دویی را به متقاضیان عرضه می کند.

 درکانتون های خاصی نظیر والایس هر گونه کمک مالی یا سوبسید به کشاورزانی که خواهان توسعه توریسم روستایی در مزارع خود باشند ارائه می شود. این مسئله تا حدی فقدان خدمات توریسم کشاورزی را در برخی مناطق خاص سویس توضیح می دهد.

 ارتقا و آموزش آخرین روش ها و تکنیک های رایج در توریسم روستایی نظیر خوابیدن در انبوهی کاه و مانند آن است که اکنون 252 کشاورز این خدمات را برای کسب تجربه زندگی در طبیعت محض به توریست ها در مزارع خود عرضه می کنند.

 اما این تمام اقدامات دولت سویس در حمایت از کشاورزان نیست بلکه به منظور توسعه بیشتر توریسم روستایی به ایجاد سازمان های ویژه بازاریابی نیز اقدام کرده است.

 درواقع اجرا و توسعه سیاست ها و محصولات توریسم روستایی در سرتاسر سویس از طریق سازماندهی چند سازمان ویژه صورت گرفته که سازمان هایی چون برنهوف –فرن، گیتس -د-سویس و مرکز توسعه توریسم روستایی تنها سه سازمان از پنج سازمان توسعه توریسم روستایی تنها در شرق سویس هستند.

 توسعه و ارتقای توریسم روستایی از طریق بخش های مختلفی صورت می گیرد که بدون هماهنگی های کافی میان این بخش ها این امر ناممکن است که سازمان های یاد شده در تهیه گزارش های دقیق از نتیجه این اقدامات در بخش فرانسوی زبان سویس نقش بسیار مهمی دارند.

 مرکز توسعه توریسم روستایی با متحد کردن دوباره هفت کانتون و تشکیل مجلس ویژه کشاورزی ،سازمان های فعال در حوزه توسعه توریسم و اتحادیه اطلاع رسانی درحوزه کشاورزی ازجمله این مراکز و سازمان هایی هستند که بدون همکاری وتلاش آن ها این اقدامات تا سال 2004 به پایان می رسید اما بافعالیت مراکز یاد شده اکنون برنامه جدیدی به ویژه برای طراحی ساختار جدیدی که وظایف خود را دراین زمینه ادامه دهد، دردست اجرا قرار گرفته است.

 آموزش توریسم روستایی برای روستاییان و متقاضیان این حوزه از طریق سازمان دهی اتحادیه هایی انجام شده است که تامین کننده خدمات ویژه ای در این حوزه هستند و مرکز توسعه کشاورزی سویس از جمله این سازمان هاست که در غرب و شرق سویس فعالیت گسترده ای دارند.

 فعالیت های آموزش توریسم روستایی نیز در بخش فرانسوی زبان سویس تمرکزیافته که هدف از این فعالیت ها ایجاد گروه های کاری دائمی برای آموزش کشاورزان و علاقمندان است. هدف از این طرح توسعه برنامه آموزش برای علاقمندان و هماهنگی میان برنامه های آموزشی برای کشاورزان است. تمام آموزشیاران توریسم کشاورزی در هر کانتون دراین گروه ها فعالیت می کنند.

 درحال حاضر تمام این سازمان های آموزش در شبکه ای موسوم به FOCAR با یکدیگر ارتباط و همکاری دارند که به طور هماهنگ با یکدیگر سازمان ها و موسسه های آموزشی وابسته را تحت پوشش قرار می دهد.

 هدف از این طرح ها ،تشویق کشاورزان به توسعه مزارع ویژه توریسم کشاورزی و ارتقای فعالیت های این کشاورزان در سطحی کاملا تخصصی و حرفه ای است.

 طرح ها وسرمایه گذاری های گسترده وبلند مدت دولت سویس در توسعه توریسم روستایی سویس با عرضه انواع محصولات منحصر به فرد کشاورزی درتعطیلات کریسمس امسال و به استقبال از سال نو میلادی به طور محسوسی به بارنشسته است به گونه ای که در خبرها مشاهده می شود که با آغاز کریسمس و سفرهای کریسمس 2010میلادی سویس با بازار لبنیات و محصولات طبیعی روستاهایش به استقبال توریست های خارجی می رود.

 بنا به همین گزارش توریست هایی که برای گذراندن اوقات تعطیلات کریسمی به ویژه برای اقامت در کمپ های اسکی روانه سوییس می شوند، علاوه بر امکانات ورزشی و چشم اندازهای طبیعی سوییس بازار محصولات طبیعی و روستایی این کشور را نیز رونق می دهند.